Nieuwe CV-ketel nodig?

Bel Klaver voor een scherpe offerte!

 

Meer dan 100 jaar Klaver!

De geschiedenis van de familie Klaver is reeds honderden jaren met het noordelijkste stadje van Nederland verbonden. Reeds in 1683 vestigde de eerste voorvader van de familie zich als koopman in Dokkum. De eerste vermelding bij de Kamer van Koophandel te Leeuwarden dateert van 1899, toen Alle Martinus Klaver zijn koperslagersbedrijf aldaar liet registreren. Door de jaren heen ontwikkelde het bedrijf zich van koperslager tot het huidige bedrijf.

 

In de zomer van 2007 vertrok Klaver in Dokkum voor het eerst in meer dan 300 jaar uit de binnenstad. De twijfel of de klanten het bedrijf in haarden en kachels nog wel zou kunnen vinden op het bedrijventerrein Hogedijken, bleek ongegrond. Sinds de verhuizing komen klanten makkelijker en sneller even langs. Met goede zaken als resultaat.

 

Meer dan 1000 m2 meet de grote loods aan de rand van Dokkum. Voorin zit de showroom van Klaver haarden en kachels, boven de kantoren; achterin zit de werkplaats van het installatiebedrijf en het magazijn. Volop ruimte dus, zodat de diverse soorten kachels, schouwen, pelletbranders en terrashaarden mooi tot hun recht komen. Maar dat was niet de enige reden om uit de binnenstad te vertrekken.

 

Het familiebedrijf dat nu door Paul Klaver geleid wordt en waarin ook zijn broer Martinus Klaver meewerkt, stuitte in Dokkum op diverse problemen. 'We hadden op het laatst diverse spullen opgeslagen in verschillende panden. Het parkeren was een probleem voor de klanten en de leveranciers waren ook niet blij met de logistiek rondom ons adres', overziet Paul Klaver achteraf.

 

De hoge gasprijzen, de vraag naar de luxe van mooie haarden en de toenemende belangstelling voor biobrandstof maakte de verhuizing geen al te groot risico. 'De markt is al jaren stabiel, zeker in deze regio. Althans, zo ervaren wij dat. In de wijde omgeving van Dokkum zijn wij de enige kachelspecialist en onze klanten zitten in heel Friesland en Groningen.' Klaver heeft dan ookdiverse gerenommeerde merken in zijn showroom. 'Er zijn hooguit vijf zaken in Friesland die zo gespecialiseerd zijn in haarden en kachels.

 

Ons voordeel is dat we ook nog het installatiebedrijf hebben. Dat werkt onafhankelijk voor bouwbedrijven. Voor ons is het dus net even gemakkelijker om een combinatie te maken van een cv-installatie met sfeerhaarden of een extra kachel. En juist daarin zit nog een enorme groei.'

 

Klaver is, ondanks de lange historie, een modern bedrijf. De website ziet er up-to-date uit en Paul Klaver zelf staat altijd vooraan als er iets nieuws wordt uitgevonden. 'Vernieuwing is belangrijk'. Voor een woning of bedrijf met een gebruik boven de 5000 kuub per jaar is het niet zo moeilijk om een installatie aan te leggen waarmee je flink op de kosten bespaart. Hout stoken is namelijk een stuk voordeliger en met systemen als pellet-stoken kan het volautomatisch. Maar juist voor het gebruik net onder die grens moet je creatief zijn, steeds nieuwe dingen proberen. En nieuwe dingen in de showroom zijn gewoon leuk.

 

Niet alles is splinternieuw bij Klaver. Doordat er regelmatig kachels worden ingeruild, bedient Klaver ook 'de student die het gewoon warm wil hebben'. Voor een extra bedrag zijn dan ook de ouders van die student er nog van verzekerd dat de kachel door vakmensen is nagekeken en veilig geïnstalleerd. 'Eigenlijk zijn we er voor iedereen en dat wil ik absoluut ook zo houden', stelt Klaver. 'In deze regio zijn nog genoeg mensen die het hele huis verwarmen met twee gaskachels en die dus af en toe een kachel moeten vervangen. Maar we komen ook in vrijstaande woningen in het landelijk gebied waar we drie badkamers installeren, de cv aansluiten op een warmtepomp en nog een gashaard inbouwen. Dat kan allemaal.'

 

Het stuk advies is echter net zo belangrijk als die installatie. Voor de bijzondere wensen kan Klaver daarom ook een schouw of haard ontwerpen, eventueel met bijbehorend meubilair en 3d-tekening uit de computer. Maar ook voor een relatief gewone haard of kachel gaat Klaver vaak naar de mensen thuis. 'Dan willen mensen graag een mooie haard, maar ze weten niet waar. Vaak staat de televisie in de weg en kijken mensen zich daar blind op. Als ik dan kom, kijken we hoe die kamer anders ingericht kan worden. Inclusief televisie en wie weet, wordt er dan ook nog een kast vervangen. De klant wil vaak zekerheid dat hij al zijn spullen weer kwijt kan. Over mijn voorstel kunnen die mensen dan even rustig nadenken'. Soms beslissen mensen dan in een week wat ze bestellen. Anderen komen binnen met een offerte waarvan Klaver zich nog vaag kan herinneren dat hij die jaren terug al eens meegaf. 'Maar die mensen komen dus wel terug. Misschien vanwege onze kennis van installaties. Of vanwege onze showroommodellen. We hanteren redelijke prijzen, maar we geven ook garantie en service. Dat telt ook mee in deze branche, zeker als het om je hoofdverwarming gaat.

 

De nieuwe showroom geeft ons de ruimte om speciale themadagen te organiseren, waarmee we nog beter kunnen voorlichten aan mensen die misschien nog maar aan het begin van het proces zitten voor bijvoorbeeld hout stoken. En los daarvan komen veel mensen even op een middag of zaterdags langs. Ze zetten de auto hier voor de deur en komen even oriënteren.

 

De showroom is drukker dan het ooit in de binnenstad is geweest.'